GYAKORLATI REPÜLÉS

Teendők veszélyes repülési helyzetekben:

IDE KÖTÉLSZAKADÁS VIDEO
Sebességmérő meghibásodik: Próbáljunk meg hang és horizont alapján repülni. Kerüljük a kis és nagy sebességű repülést. A legközelebbi repülőtéren szálljunk le.

TEENDŐK VESZÉLYES REPÜLÉSI HELYZETEKBEN

Repülés hibás sebességmérővel :

Hibásan működő sebességmérő esetén becsüljük meg a repülési sebességet a gép hangja és a horizont helyzete alapján.
Kerüljük a kis és a nagy sebességgel való repülést.
A legközelebbi repülőtéren szálljunk le.

Repülés hibás csűrő, magassági vagy oldalkormány esetén :

Ha a kormányszervek működtető mechanizmusa hibásodik meg, úgy, hogy a repülőgép részben még irányítható, akkor a repülőgép-vezető megkísérelheti a következők szerint a hibás kormányszerv helyettesítését :

  •     csűrőlapokat az oldalkormánnyal,
  •     oldalkormányt a csűrőlapokkal,
  •     magassági kormányt a trimmlappal / rugós trimm esetén ez a módszer nem alkalmazható, a gépet el kell hagyni /.
  •     A trimmlappal végzett irányítás / kormányzás / ellenkező hatású, ha a magassági kormány elakad.  Normális / értelemszerű / ha a magassági kormány mozgatószerkezete szakadt el.

Ha a fent említett kísérletek nem teszik lehetővé a repülőgép-vezető számára, hogy megfelelő módon kormányozza a repülőgépet, akkor ejtőernyővel ki kell ugrani.


A repülőgépet kötelező elhagyni:

  •     műszaki hiba esetén, amely lehetetlenné teszi a gép vezetését,
  •     amennyiben a leszállás végrehajthatatlan a földig tartó felhőzet / köd / miatt,
  •     olthatatlan fedélzeti tűz alkalmával,
  •     a pilóta súlyos egészségügyi akadályoztatása / pl. látásromlás / esetén,
  •     abban az esetben, ha a légijármű vezetője úgy ítéli meg, hogy a mentőugrása biztosítja csak a repülőgépen tartózkodók életét, testi épségét.



A gépelhagyás folyamata (vitorlázórepülőgépnél):

  •  Botkormányt elengedni.
  •  Kabinnyitó vészkioldót meghúzni, dekket (kabintetőt) ki (-el) lökni.
  •  Heveredek kioldása (fontos, hogy előbb dobd el a dekket, aztán old ki az öveket, mert már szálltak át a kabintetőn, ami nem jó dolog).
  •  Kiugrani a gép várható, vagy tényleges forgási közepe felé (ott lassabb a szárny forgása, tehát, ha elcsap, akkor kisebbet üt).
  •  Ejtőernyő nyitásakor a lábat zárjuk (összeverődhet a boka), mereven előrehúzzuk (bicskázunk), majd a fejet előre hajtva meghúzzuk a kioldót.
  •  Ha a gépelhagyás pillanatában a magasság 200m vagy alatti, akkor e kirugaszkodás pillanatában kell a kioldót meghúzni (az ernyő nyitási magassága olyan 80m, tehát ennyi kell neki, hogy rendesen kinyíljon).
  •  Ha a repülőgép háthelyzetben repül, akkor a heveder kioldása előtt a lábakat föl kel húzni, és kézzel is segíteni kell.
  •  Ha a magassági kormány működőképes, akkor a kiugrás pillanatában egy erőteljes orra-nyomás is kirepít a gépből.
  •  Amennyiben két (vagy több) személy ül a gépben, a gépparancsnok dönti el, hogy ugranak, vagy sem.
  •  A gépparancsnok csak abban az esetben hagyhatja el a gépet, ha az utasok már kiugrottak, vagy ha nem mernek, és a további késlekedés az életébe kerülne.
  •  Nagysebességű emelőáramlatokban (pl. zivatarfelhő) nem ajánlatos ernyőt nyitni, mert ha jobban emel, mint ahogy az ernyő süllyed, felvihet 8-10 km magasra is, az pedig biztos halál.
    Nagy magasságban végrehajtott kényszerugrásnál célszerű viszont azonnal ernyőt nyitni, hogy ha esetleg oxigénhiány miatt eszméletvesztés lép föl, az ernyő már nyitva legyen (mivel egyátalán nem biztos, hogy alacsonyan magadhoz térsz, illetve a sebességed nem lesz akkora, hogy lehetetlen ernyőt nyitni. (Erre mondák azt, hogy a kezdő ejtőernyős csak a második ugrásától fél igazán, mert akkor már tudja, hogy milyen).
  •  Ja és még egy jótanács: a „hancúrléced” a kellékeivel együtt igazítsd helyre ugrás előtt (legjobb már a beszállásnál), különben nagyon vékony lehet a hangod földetérés után.


 
A légi-közlekedés főbb szabályai (VFR repülésben):

Jobbra tarts
Alá, fölényomás tilos, tilos így előzni vagy a másik útját keresztezni.
Mindig lásd a másikat, amelyik közel van hozzád.
Iskolakörben előzni tilos.
Előzni csakis külső íven szabad.
Vészhelyzetben lévő gépnek mindenféleképp elsőbbsége van.

Mindenki más béna, vak, most ül először gépben, és azt sem tudja, hogy hol van. Ezek szerint repülj.

 

 

Rakétajelzések (jelzőpisztoly):

  • Piros rakéta: vész!
  • Zöld rakéta: leszállási parancs!
  • Fehér rakéta: figyelmeztetés!


Repülőgépek fényei:

  • Jobb szárny: Zöld
  • Bal szárny: Piros
  • Repülőgép farok-pontja (törzs végén): Fehér
  • Függőleges vezérsík teteje: Narancssárga
  • Ezeken kívül (és a leszállóreflektoron kívül) villanófényeket is elhelyeznek, amelyek messziről is felhívják a figyelmet.

Kapcsolat

Telephely:     9099 Pér, Repülõtér

Klubhelyiség: 9021 Gyõr, Városház tér 3.

E-mail: info@aeroclub-gyor.hu

Telefon: 06-20-777-9106

Adószám: 19113832-2-08

  
Joomla űrlapépítő by JoomlaShine
JSN Metro template designed by JoomlaShine.com